چگونه تبلت را جايگزين لپ‌تاپ كنيم

۳۳ بازديد

شركت‌هاي مختلفي در تلاش‌اند كه تبلت را به‌عنوان يك گجت مهم محاسباتي مطرح كنند؛ سابقه‌ي چنين اقدامي حداقل به دوران «تبلت پي‌سي» (Tablet PC) ساخت مايكروسافت برمي‌گردد كه در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. با توجه به پيشرفت روزافزون سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، حالا برخي از تبلت‌ها به چنان قدرتي رسيده‌اند كه از آن‌ها مي‌توان به‌جاي لپ‌تاپ استفاده كرد. اگر از لپ‌تاپ شما سن و سالي گذشته، براي جايگزين كردن آن مي‌توانيد خريد تبلت را مدنظر قرار دهيد كه هم از لپ‌تاپ بسيار سبك‌تر است و هم استفاده از آن بسيار ساده و آسان است. در ادامه به مزايا و معايب تبلت‌ها مي‌پردازيم و توصيه‌هايي را براي خريد تبلت و مهاجرت به آن ارائه مي‌دهيم.

تصميمتان را براي خريد تبلت بگيريد
فاصله‌ي بين تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها روزبه‌روز كمتر مي‌شود اما هركدام از آن‌ها نقاط قوت خاص خودشان را دارند و چنين مهاجرتي مناسب همه‌ي افراد نيست. بنابراين قبل از اين كه دست به چنين اقدامي بزنيد، در مورد مزايا و معايب تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها به‌طور كامل تحقيق كنيد.

 

قبل از تصميم‌گيري، ببينيد كه از لپ‌تاپ خود در چه زمينه‌هايي استفاده مي‌كنيد و عمدتا از چه نرم‌افزارهايي بهره مي‌بريد. سپس، يك تبلت هم‌رده‌ي اين لپ‌تاپ را پيدا كنيد تا ديد روشن‌تري نسبت به اين مهاجرت داشته باشيد. به‌طور مثال، اگر بدون ماوس و صفحه‌كليد نمي‌توانيد كاري را انجام دهيد، پس خريد تبلت مناسب شما نيست و بهتر است كه به استفاده از لپ‌تاپ يا كامپيوتر دسكتاپ ادامه دهيد. با وجود اين كه مي‌توانيد از طريق بلوتوث يك ماوس را به تبلت متصل كنيد، اما چنين ماوسي مناسب استفاده‌هاي طولاني‌مدت نيست.

گذشته از سخت‌افزار، توانايي‌هاي يك تبلت تا حد زيادي به اپليكيشن‌هاي آن بستگي دارد. هرچند براي تبلت‌ها اپليكيشن‌هاي مختلفي براي تايپ، ويرايش عكس و كار روي فايل‌هاي صفحه‌گسترده (مانند اكسل) وجود دارد، اما معمولا چنين اپليكيشن‌هايي ويژگي‌هاي گسترده‌ي نسخه‌ي دسكتاپ را ندارند و از پس كارهاي سنگين برنمي‌آيند. بنابراين اگر مثلا درزمينه‌ي ويرايش عكس يا تايپ فعاليت زيادي داريد، چنين مهاجرتي چندان مناسب شما نيست. از طرف ديگر، اگر بسياري از كارها را از طريق سرويس‌هاي آنلاين انجام مي‌دهيد، پس خريدن تبلت به‌جاي لپ‌تاپ قابل درك است. اگر هم بسياري از فايل‌هايتان را در فضاي ابري ذخيره كرده باشيد، اين روند مهاجرت را مي‌توان به سادگي آب خوردن انجام داد.

تبلت مناسب را انتخاب كنيد

روند جابجايي بستگي به سيستم عامل مورد نظر شما دارد. نسخه‌ي تبلت سيستم عامل‌هاي iOS، اندرويد و ويندوز ۱۰ تفاوت‌هاي بسياري با يكديگر دارند. براي مهاجرت راحت‌تر، بايد سيستم عامل مناسب نياز خودتان را انتخاب كنيد؛ سيستم عاملي كه ترجيحا با سيستم عامل فعلي مورد استفاده‌ي شما هماهنگي داشته باشد. به‌طور مثال، اگر از macOS استفاده مي‌كنيد، پس استفاده از آيپد يك انتخاب منطقي محسوب مي‌شود، زيرا اين دو سيستم عامل هماهنگي زيادي با يكديگر دارند. تعويض يك لپ‌تاپ ويندوز ۱۰ با تبلت ويندوز ۱۰ هم به‌راحتي انجام مي‌گيرد.

انتخاب يك آيپد، به معناي انتخاب سيستم‌عامل iOS 11 است. جديدترين نسخه‌ي iOS از ويژگي‌هاي خاصي بهره مي‌برد كه به لطف آن‌ها، آيپدها به كامپيوترهاي روميزي نزديك‌تر شده‌اند. ازجمله اين ويژگي‌هاي جذاب، داك آيپد است كه با استفاده از آن مي‌توانيد انواع و اقسام فايل‌ها و عكس‌ها را بكشيد و رها كنيد (drag and drop) و از دو اپليكيشن در كنار يكديگر استفاده كنيد. انواع آيپد پرو كه گران‌تر هستند، پورت خاصي دارند كه مي‌توانيد صفحه‌كليدي را به آن‌ها وصل كنيد. براي اتصال صفحه‌كليد به ديگر مدل‌هاي آيپد، مي‌توانيد از بلوتوث استفاده كنيد.

 سيستم‌عامل اندرويد به‌اندازه‌ي iOS براي تبلت‌ها بهينه‌سازي نشده است. هر چند در تبلت اندرويدي هم مي‌توان دو اپليكيشن را به‌طور هم‌زمان اجرا كرد، اما در اين سيستم عامل، داك يا روشي وجود ندارد كه با آن بتوانيد انواع و اقسام فايل‌ها را از قسمت‌هاي مختلف به ديگر بخش‌ها بكشيد و رها كنيد. با اين وجود، خريد تبلت اندرويدي عمدتا براي افرادي توصيه مي‌شود كه به‌طور گسترده از سرويس‌هاي گوگل استفاده مي‌كنند. علاوه بر اين، سيستم عامل اندرويد مناسب افرادي است كه مي‌خواهند سيستم عامل را مطابق نظر خودشان تا حد زيادي شخصي‌سازي كنند. بسياري از شركت‌ها تبلت‌هاي اندرويدي باكيفيتي را روانه‌ي بازار كرده‌اند. در بين تبلت‌هاي رده‌بالا، تبلت سامسونگ تب اس ۳ و در بين تبلت‌هاي رده‌پايين، تبلت آمازون فاير اچ‌دي را توصيه مي‌كنيم.

 

بعد از صحبت در مورد iOS و اندرويد، حالا نوبت ويندوز ۱۰ است. از آنجا كه مايكروسافت ويندوز ۱۰ را براي استفاده روي كامپيوترها و تبلت‌ها طراحي كرده، از تبلت‌هاي ويندوز ۱۰ مي‌توانيد همانند كامپيوتر استفاده كنيد و حتي اپليكيشن‌هاي دسكتاپ را هم روي آن‌ها نصب كنيد. اين تبلت‌ها به دليل اندازه‌ي كوچك‌تري كه نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند، از قدرت نسبتا كمتري بهره مي‌برند. علاوه بر اين، ماوس و صفحه‌كليد آن‌ها معمولا كوچك‌تر از حد معمول است (البته در برخي از مدل‌ها مي‌توانيد ماوس و صفحه‌كليد معمولي را وصل كنيد). اگر در حال حاضر كاربر لپ‌تاپ ويندوز ۱۰ هستيد، پس براي مهاجرت بهتر است كه به خريد تبلت ويندوز ۱۰ روي بياوريد. تبلت‌هاي سرفيس مايكروسافت با انواع و اقسام قيمت‌ها عرضه شده‌اند و با توجه به نياز خودتان مي‌توانيد يكي از آن‌ها را بخريد.

براي خريد تبلت عجله نكنيد، زيرا مي‌خواهيد براي مدت زمان زيادي از آن استفاده كنيد. اگر اهل انجام كارهاي سنگيني مانند بازي كردن، تدوين و ويرايش ويديو و عكس هستيد، پس بهتر است به دنبال يك تبلت قدرتمند (و البته گران) بگرديد. علاوه بر اين، به وسايل جانبي تبلت‌ها هم دقت كنيد؛ زيرا همين وسايل مي‌توانند در تصميم‌گيري شما تأثيرگذار باشند.

فايل‌هايتان را منتقل كنيد

بعد از انتخاب و خريد تبلت مورد نظر، بايد به فكر انتقال فايل‌ها به اين اكوسيستم جديد باشيد. اول از همه بايد بگوييم كه بعد از خريد تبلت، لپ‌تاپ قديمي را دور نيندازيد و مدتي آن را فعال نگه داريد؛ اين موضوع بدين خاطر است كه اگر مثلا در حين اين انتقال، فايلي جا ماند يا مشكلي پيش آمد، به‌راحتي بتوانيد آن را حل‌وفصل كنيد.

در ادامه، يك سرويس ذخيره‌سازي ابري را انتخاب كنيد كه با سيستم‌عامل مبدأ و مقصد كاملا سازگار باشد. در اين زمينه سرويس‌هاي دراپ‌باكس، گوگل درايو و وان‌درايو را پيشنهاد مي‌كنيم كه با سيستم‌عامل‌هاي macOS، iOS، اندرويد و ويندوز ۱۰ كاملا سازگار هستند. يك انتخاب خوب ديگر، سرويس آي‌كلاود است كه تنها با سيستم‌عامل‌هاي اپل و ويندوز ۱۰ سازگار است؛ به همين خاطر مناسب كاربران اندرويدي نيست. تمام اين سرويس‌ها تا ظرفيت مشخصي رايگان هستند و اگر فايل‌هاي شما از حجم مشخصي فراتر بروند، بايد مبلغي را بپردازيد؛ اما تمام اين فرايند معمولا ارزان‌تر و ساده‌تر از استفاده از هارد اكسترنال است.

تمام اين سرويس‌هاي ذخيره‌سازي ابري عملكرد مشابهي دارند. براي شروع، بايد نرم‌افزار سرويس موردنظر را در كامپيوتر نصب و از طريق آن، فايل‌هايتان را به فضاي ابري منتقل كنيد. سپس اپليكيشن آن سرويس را در تبلت خود نصب كنيد. حالا در تبلت مي‌توانيد به تمام اين فايل‌ها دسترسي داشته باشيد. لزومي به دانلود تمام اين فايل‌ها وجود ندارد و فقط در مواقع نياز مي‌توانيد آن‌ها را از فضاي ابري دريافت كنيد.

اپليكيشن‌هايتان را دانلود كنيد

براي اين كه از تبلت به‌عنوان يك كامپيوتر استفاده كنيد، بايد انواع و اقسام اپليكيشن‌ها را روي آن نصب كنيد. در مرحله‌ي اول، بايد ببينيد كه مرتبا از كدام نرم‌افزارها استفاده مي‌كنيد. براي بسياري از اين نرم‌افزارها، اپليكيشن‌هايي وجود دارد كه كم‌وبيش كار آن‌ها را انجام مي‌دهند. به‌طور مثال براي مايكروسافت ورد، انواع و اقسام اپليكيشن‌ها وجود دارد كه از امكانات خوبي هم بهره مي‌برند. نصب اين اپليكيشن‌ها بسيار آسان است و فقط بايد به اپ استور سيستم عامل تبلت سر بزنيد و آن‌ها را دانلود كنيد.

از آنجا ‌كه در تبلت بيشتر كارها از طريق سرويس‌هاي آنلاين انجام مي‌گيرد، بنابراين بهتر است كه مرورگر موردعلاقه‌ي خودتان را دانلود و از آن استفاده كنيد. سپس وارد اكانت گوگل، اپل، مايكروسافت يا فايرفاكس (بسته به مرورگر) شويد تا رمز عبورها و بوك‌مارك‌ها از مرورگر كامپيوتر سينك شود. باز هم يادآوري مي‌كنيم كه براي چند روز لپ‌تاپ را فعال نگه‌داريد تا اگر در اين انتقال مشكلي پيش آمد، آن را به‌راحتي حل كنيد.

حالا كه تمام داده‌ها را انتقال داده‌ايد و اپليكيشن‌ها را نصب‌كرده‌ايد، مي‌توانيد از تبلت به‌عنوان كامپيوتر اصلي استفاده كنيد و از سبكي و سادگي آن لذت ببريد. علاوه بر اين، هر وقت كه خواستيد مي‌توانيد روي كاناپه دراز بكشيد و بدون استفاده از ماوس و صفحه‌كليد حجيم، كارهايتان را با تبلت خود انجام دهيد. اگر هم به اين نتيجه رسيديد كه تبلت مناسب نيازهاي شما نيست، هر زمان كه بخواهيد مي‌توانيد دوباره به يك لپ‌تاپ مهاجرت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.