راهنماي خريد ويديو پروژكتور براي منزل

۴۳ بازديد

اندازۀ صفحات نمايش تلويزيون‌ها روز به روز بزرگ‌تر مي‌شود. امروزه مي‌توانيد به سادگي با مبلغي معقول، تلويزيوني با كيفيت بالا و اندازه‌اي حدود ۶۵ اينچ تهيه كنيد. اما اگر هدفتان از تهيه تلويزيون، يك تجربۀ سينمايي به معناي كامل باشد، تهيه يك ويديو پروژكتور درست‌تر به نظر مي‌رسد. با كمك ويديو پروژكتورها مي‌توانيد تصويري حتي بزرگ‌تر از ۱۲۰ اينچ داشته باشيد؛ به علاوه اينكه بعضي ويديو پروژكتورهاي امروزي از مشخصات فوق‌العاده‌اي مثل رزولوشن ۴K UHD و طيف رنگي بسيار گسترده نيز بهره مي‌برند. 

 

ويديو پروژكتورها در مجموع مقداري پيچيده‌تر از تلويزيون‌ها هستند و تصميم براي تهيۀ آن‌ها و سپس، انتخاب يك محصول مناسب نيازهاي شما به بررسي و دقت بيشتري احتياج دارد. ما در اين مطلب ۵ عامل مهم در تصميم‌گيري براي انتخاب يك ويديو پروژكتور مناسب را به شما معرفي خواهيم كرد.

امكان كنترل نور اتاق را داريد؟

اولين موضوعي كه براي انتخاب يك ويديو پروژكتور بايد در نظر بگيريد، وضعيت نورپردازي در اتاقي است كه قصد داريد ويديو پروژكتور را در آن قرار دهيد. روشنايي (يا در واقع عدم روشنايي كافي) ويديو پروژكتورها در گذشته مشكل مهم همۀ آن‌ها بود و براي استفاده از آن‌ها، بايد اتاق به كلي تاريك مي‌شد؛ اما امروزه ويديو پروژكتورها روشن‌تر و البته ارزان‌تر از گذشته شده‌اند و مي‌توان به سادگي مدل‌هايي را پيدا كرد كه با استفاده از فناوري‌هاي بهتر مثل پرده‌هاي نمايش با قابليت پس زدن نور محيط، مي‌توانند در اتاق‌هاي روشن نيز عملكرد قابل قبولي داشته باشند.

اما باز هم هرچه اتاق مورد استفاده تاريك‌تر باشد، كيفيت تصوير بالاتر خواهد بود. در مورد كنتراست، ويديو پروژكتور براي نمايش يك تصوير برجسته عوض اشكال خسته و بي‌جان، نياز به تاريكي خواهد داشت. اين مسئله به فرايند كاليبره كردن رنگ‌ها نيز كمك زيادي مي‌كند. معمولاً زيرزمين‌ها به جهت اينكه ذاتاً محيط‌هاي تاريكي هستند، بهترين مكان براي قرار دادن ويديو پروژكتور در نظر گرفته مي‌شوند اما اگر بتوانيد جلوي نور پنجرۀ اتاقتان را با پرده‌هاي تيره بگيريد، مي‌شود گفت هر اتاقي براي قرار دادن ويديو پروژكتور شما مناسب خواهد بود.

براي قرار دادن يك پرده نمايش جا داريد؟

براي نصب كردن پرده نمايش، علاوه بر ابزار، نياز به جا نيز خواهيد داشت. چند راه براي نصب پرده نمايش وجود دارد. مي‌توانيد از پرده‌هاي باز شدني بالا به پايين (مدل‌هاي موتوردار و دستي در بازار پيدا مي‌شوند) استفاده كرده و آن‌ها را از سقف آويزان كنيد. اگر هم اشغال هميشگي فضا توسط پرده باعث ناراحتي شما نمي‌شود، مي‌توان از مدل‌هاي ثابت نيز استفاده كرد. راه ديگر، رنگ كردن ديوار با استفاده از رنگ‌هاي مخصوص پرده نمايش است.

قبل از خريد پروژكتور، حتماً از اينكه جاي كافي براي قرار دادن پرده به علاوه اسپيكرها و لوازم ديگري كه براي سينماي خود نياز داريد وجود دارد مطمئن شويد. ابزارهاي آنلايني براي محاسبۀ دقيق طول و عرض براي پرده‌هاي نمايش با نسبت تصوير مشخص وجود دارند كه در اين زمينه مي‌توانند به شما كمك كنند.

آيا اتاق شما به اندازه كافي بزرگ است؟

دو فاصله هستند كه بايد در مورد آن‌ها فكر كنيد: فاصلۀ پرتاب (فاصله بين ويديو پروژكتور و پرده) و فاصلۀ تماشا (فاصله بين صندلي شما و پرده). با استفاده از ويديو پروژكتورهاي «short throw» مي‌توانيد تصويري به اندازۀ ۱۰۰ اينچ را با فاصلۀ پرتاب بسيار كوتاه حدود يك متري ايجاد كنيد اما بسياري از ويديو پروژكتورها براي چنين اندازه‌اي، نياز به حدود ۳ متر فاصله خواهند داشت. ويديو پروژكتورهاي ديگري نيز موسوم به Ultra-short throw هستند كه مي‌توانند تصويري با اندازۀ مذكور را از فاصلۀ حدود نيم متري ايجاد كنند اما اين مدل‌ها بسيار گران‌قيمت هستند.

براي محاسبۀ آنلاين فاصله پرتاب ويديو پروژكتورها نيز وب‌سايت‌هايي وجود دارند و با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد متوجه شويد كه فضاي كافي براي قرار دادن يك محصول خاص در اتاق خود را داريد يا خير. براي محاسبه فاصلۀ نشستن از پردۀ نمايش نيز ابزارهايي وجود دارد اما معمولاً كارشناسان براي يك تصوير ۱۱۰ اينچي، فاصله‌اي در حدود ۳ متر را پيشنهاد مي‌كنند.

امكان قرار دادن ويديو پروژكتور در بهترين نقطه را داريد؟

مراحل قبلي عواملي بودند كه بيشتر روي پرده نمايش تأثير مي‌گذاشتند اما خود ويديو پروژكتور نيز شرايط خاصي دارد كه بايد آن‌ها را نيز در نظر گرفت. به طور خاص، بايد در نظر بگيريد كه امكان قرار دادن ويديو پروژكتور در فاصله و زاويۀ مناسب از پرده وجود داشته باشد. بهترين حالت اين است كه لنز ويديو پروژكتور از جهت افقي، با وسط پرده در يك خط قرار گيرد. البته بعضي مدل‌ها نيز هستند كه امكان انحراف از وسط را نيز دارند. اگر به هر دليلي امكان قرار دادن ويديو پروژكتور در وسط وجود ندارد، مطمئن شويد كه محصولي با قابليت lens-shift را تهيه مي‌كنيد. با اين قابليت، مي‌توان تا حدودي ويديو پروژكتور را تنظيم كرده و آن را مقداري به سمت چپ يا راست مركز پرده برد. اين محصولات نيز مفيد هستند اما باز هم در نظر داشته باشيد كه بهترين كيفيت تصوير، از ويديو پروژكتورهايي توليد مي‌شود كه در مركز قرار گرفته باشند.

البته علاوه بر مركزيت و فاصلۀ مناسب، بايد اين را هم در نظر بگيريد كه ويديو پروژكتور حداقل نياز به اتصال يك كابل HDMI و يك كابل برق خواهد داشت. براي اين كار قرار دادن دستگاه روي يك ميز يا در صورت امكان، جا دادن آن در يك محفظۀ متصل به سقف مي‌تواند مناسب باشد. البته باز هم بايد نحوۀ كابل‌كشي – چه از روي سقف و ديوار و چه حالت توكار – را در نظر بگيريد.

آيا يك پخش‌كننده داريد؟

پخش‌كنندۀ صوت و تصوير (A/V Receiver) بخش مهمي از هر سينماي خانگي است و از آن جا كه ويديو پروژكتورها معمولاً پورت‌هاي اتصال كمتري نسبت به تلويزيون‌ها دارند، به طور طبيعي پخش‌كننده‌ها براي آن‌ها مناسب‌تر هستند. اگر قصد اتصال يك دستگاه و يك سيستم صوتي به ويديو پروژكتور داشته باشيد، مي‌توانيد از يك بلو-ري پلير يا يك كنسول بازي استفاده كنيد اما اكثر ويديو پروژكتورهاي موجود در بازار، تنها داراي يك پورت HDMI هستند، بنابراين براي اتصال دستگاه‌هاي ديگر با مشكل مواجه خواهيد شد. براي حل اين مشكل، پخش‌كننده‌هاي صوت و تصوير بهترين راه حل هستند و مي‌توانيد سيستم صوتي و اسپيكرهاي خود را به آن متصل كنيد. به خصوص كه ويديو پروژكتورها اگر هم اسپيكري داشته باشند، اين اسپيكرها بسيار ضعيف بوده و پاسخ‌گوي نياز وسيع شما نخواهند بود.

نتيجه‌گيري

اگر در ميانۀ روند ساخت يا بازسازي اتاق تلويزيون (يا سينماي خانگي) خود هستيد، پيدا كردن فضاي مناسب و ايجاد شرايطي براي نصب يك ويديو پروژكتور بسيار آسان‌تر از حالتي خواهد بود كه يك اتاق آماده داريد. اما به هر حال اگر در اين شرايط نباشيد، بهترين راه براي پاسخ به اين سوال كه چه محصولي مناسب قرار گرفتن در اتاق شماست، ارزيابي شرايط از نظر عوامل بالا مي‌تواند به شما كمك كند.

اما بههر حال اگر به هر دليلي، اتاق شما شرايط نصب و استفاده از يك ويديو پروژكتور را نداشته باشد، هنوز هم احتمالاً مي‌توانيد به جاي آن از يك تلويزيون استفاده كنيد. تلويزيون‌ها معمولاً از نظر عوامل تصميم‌گيري، انعطاف‌پذيرتر از ويديو پروژكتورها هستند؛ ضمن اينكه مسلماً استفاده از يك تلويزيون با شرايط مناسب، بهتر از اين است كه يك ويديو پروژكتور را بدون در نظر گرفتن شرايط مورد نيازش در اتاق خود قرار دهيد.

سگريز نيازمندي رايگان----------------->sangriz.ir

برگرفته از باميلو بلاگ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.