چرا مقايسه‌ي مشخصات فني گوشي‌ها وقت تلف كردن است؟

۲۵ بازديد

افرادي كه به دنبال خريد گوشي‌ جديد هستند، طبيعتا دست به مقايسه‌ي مشخصه‌هايي مانند سرعت پردازنده، حافظه‌ي رم، حافظه‌ي داخلي، اندازه‌ي باتري و تعداد مگاپيكسل‌هاي دوربين مي‌زنند. اما اهميت چنين ارزيابي‌هايي روزبه‌روز كمتر از گذشته مي‌شود. دليل آن را در ادامه ذكر مي‌كنيم.

جواب كوتاه اين است كه اين مشخصه‌ها ديگر تنها تعيين‌كننده‌ي كيفيت زمان خريد گوشي‌ محسوب نمي‌شوند. عملكرد اين مشخصه‌ها به عوامل مختلفي مانند نوع مهندسي، برنامه‌نويسي و نحوه‌ي ساخت قطعات بستگي دارد. به همين خاطر هم هست كه عرضه‌ي گوشي‌هاي باكيفيت كار چندان آساني محسوب نمي‌شود و فقط شركت‌هاي معدودي از پس انجام آن برمي‌آيند.

 

علاوه بر اين بايد به موضوع بهبود تدريجي مشخصات گجت‌ها هم اشاره كنيم. گوشي‌ها حالا به حدي پيشرفت كرده‌اند كه حتي گوشي‌هاي پايين‌رده هم عملكرد قابل‌قبولي دارند. روزي روزگاري گوشي‌هاي ارزان‌قيمت عملكرد بسيار ضعيفي داشتند و كار كردن با آن‌ها بسيار مشكل بود، اما حالا ديگر اين‌گونه نيست.

تأثير پردازنده و حافظه‌ي رم بر عملكرد

مقايسه‌ي گوشي‌ها هنگام خريد گوشي بر اساس پردازنده و حافظه‌ي رم كار چندان ساده‌اي نيست. در همين زمينه بايد به تفاوت رويكرد اپل و شركت‌هاي سازنده‌ي پرچم‌داران اندرويدي اشاره كنيم؛ زيرا پرچم‌داران اندرويدي عمدتا از پردازنده‌ها و مقدار حافظه‌ي رم مشابهي بهره مي‌برند ولي گوشي‌هاي اپل از اين لحاظ شباهت چنداني به پرچم‌داران اندرويدي ندارند. به همين خاطر مقايسه‌ي آن‌ها از لحاظ پردازنده و حافظه‌ي رم، كار چندان عاقلانه‌اي محسوب نمي‌شود.

بنچمارك‌ها مي‌توانند تا حدي مفيد باشند، اما مساله اينجاست كه قدرت يك پردازنده تنها عامل مؤثر در عملكرد گوشي نيست. يكي از مقامات شركت كوالكام چند سال پيش گفت كه خريد گوشي‌ بر اساس بنچمارك پردازنده‌اش مثل اين است كه يك اتومبيل را بر اساس كيفيت تايرهايش بخريم. به همين خاطر بهتر است كه مبناي تصميم خود را هنگام خريد گوشي‌ محدود به بنچمارك نكنيد و ببينيد كه پردازنده‌ي مذكور چه قابليت‌هاي جديدي را به ارمغان آورده است؛ قابليت‌هايي مانند كيفيت ارتباط LTE، امنيت بالاتر و توانايي ضبط ويديو با كيفيت ۴K.

حتي زماني كه سازندگان ادعايي مبني بر افزايش ۳۰ درصدي سرعت يك تراشه مطرح مي‌كنند، بروز چنين افزايش سرعتي به عوامل زيادي بستگي دارد. سرعت حافظه‌ي داخلي، نوع معماري پردازنده و حتي نحوه‌ي برنامه‌نويسي اپليكيشن‌ها مي‌توانند تأثير زيادي بر سرعت تراشه داشته باشند. چنين افزايش سرعتي معمولا در هنگام استفاده‌هاي معمولي احساس نمي‌شود و عمدتا در هنگام انجام كارهايي مانند ويرايش ويديوهاي ۴K و اجراي بازي‌هاي بسيار سنگين بروز پيدا مي‌كند.

حافظه‌ي رم بيشتر به گوشي اجازه مي‌دهد كه تعداد اپليكيشن‌ها و فايل‌هاي بيشتري را دسترس داشته باشد تا در هنگام درخواست كاربر، اين موارد سريعا اجرا شوند. اما گوشي‌هاي داراي حافظه‌ي رم بيشتر لزوما در مقايسه با رقباي خود عملكرد روان‌تري ندارند. به طور مثال مي‌توانيم به گوشي‌هاي وان‌پلاس ۵T مجهز به ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم، گوشي گوگل پيكسل ۲ مجهز به ۴ گيگابايت حافظه‌ي رم و آيفون ۱۰ مجهز به ۳ گيگابايت حافظه‌ي رم اشاره كنيم. با وجود اينكه آيفون ۱۰ از همه‌ي آن‌ها حافظه‌ي رم كمتري دارد، اما به لطف بهينه‌سازي همان مقدار حافظه‌ي رم، نسبت به اين گوشي‌ها عملكرد بسيار بهتري دارد.

علاوه بر موارد ذكرشده، بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه اپليكيشن‌هاي اندرويد براي اجرا در انواع و اقسام گوشي‌هاي اندرويدي طراحي مي‌شوند، ولي اپليكيشن‌هاي iOS اين‌گونه نيستند و طراحان آن‌ها از نوع سخت‌افزار گجت‌هاي مقصد به‌خوبي آگاهي دارند. به همين خاطر، اپليكيشن‌هاي iOS عملكرد روان‌تري دارند و حافظه‌ي رم كمتري را اشغال مي‌كنند.

سرعت پردازنده و مقدار حافظه‌ي رم عوامل بي‌اهميتي نيستند، اما چندان هم روي بنچمارك‌هاي اين قطعات حساب باز نكنيد. در نهايت بايد گفت كه عملكرد يك گوشي به مجموعه‌اي از عوامل بستگي دارد و مقايسه بر اساس يك يا دو مشخصه‌ي سخت‌افزاري، چندان ثمربخش نيست.

انتخاب بهترين دوربين

روزي روزگاري تعداد مگاپيكسل‌هاي دوربين گوشي‌ها اهميت بسياري زيادي داشتند، اما با تغيير اولويت سازندگان و مصرف‌كنندگان و حركت به سمت دوربين‌هاي دوگانه و بهره‌گيري از فناوري هوش مصنوعي، معيارهاي حائز اهميت هم عوض شدند. البته هنوز هم مشخصه‌هايي مانند اندازه‌ي ديافراگم دوربين اهميت دارند، اما كيفيت نهايي عكس ديگر تنها وابسته به اين مشخصه‌هاي سخت‌افزاري نيست و به عوامل متنوعي بستگي دارد.

به طور مثال مي‌توانيم به تراشه‌ي Visual Core موجود در گوگل پيكسل ۲ اشاره كنيم. اين تراشه‌ي اختصاصي با بهره‌گيري از فناوري‌هاي هوش مصنوعي، كيفيت نهايي عكس را به‌صورت محسوسي افزايش مي‌دهد. به عبارت ديگر، در هنگام مقايسه‌ي دوربين اين گوشي با گوشي‌هاي ديگر، رزولوشن ۱۲ مگاپيكسلي دوربين گوگل پيكسل ۲ چندان حائز اهميت نيست و براي اين مقايسه بايد به معيارهاي ديگري توجه كنيم.

گوگل در اين زمينه تنها نيست و حالا بيشتر شركت‌هاي سازنده‌ي گوشي‌ها با تركيب سخت‌افزار و نرم‌افزار، به دنبال افزايش كيفيت نهايي عكس‌ها هستند. هرچند هنوز ويژگي‌هاي سخت‌افزاري دوربين‌ها اهميت خود را از دست نداده‌اند، اما حالا اهميت ويژگي‌هاي نرم‌افزاري دوربين‌ها بيش از هر زمان ديگري است.

بهترين كار براي مقايسه‌ي دوربين گوشي‌ها، مقايسه‌ي عكس‌هاي گرفته‌شده با آن‌ها است. خوشبختانه در اين زمينه سايت‌هاي زيادي وجود دارد كه براي چنين مقايسه‌هايي مي‌توانيد به آن‌ها سر بزنيد. توجه داشته باشيد كه كيفيت دوربين در شرايط نامساعد (از جمله نور كم) محك مي‌خورد؛ زيرا دوربين بيشتر گوشي‌ها در نور روز عكس‌هاي خيلي خوبي را ثبت مي‌كنند.

عمر باتري

عمر باتري به عوامل متعددي برمي‌گردد كه برخي از آن‌ها مشهود و برخي هم غيرقابل مشاهده هستند. از جمله عوامل مشهود مي‌توانيم به اندازه و روشنايي نمايشگر اشاره كنيم و از بين عوامل غيرقابل مشاهده هم مي‌توانيم ميزان مصرف برق بردهاي الكترونيكي را نام ببريم. بر اساس گزارش‌ها، ظرفيت باتري گلكسي اس ۹ مشابه نسل قبل خود است، اما اين موضوع لزوما به معناي عمر باتري برابر نيست. قدرت و راندمان پردازنده، تعداد سنسورها و حتي تنظيمات مربوط به صدا بر عمر باتري تأثير مي‌گذارند. با توجه به مطالب عنوان‌شده، در هنگام مقايسه‌ي باتري گوشي‌ها، تنها به ظرفيت آن توجه نكنيد و عوامل ديگر را هم در نظر بگيريد.

با اين حال، همچنان مقايسه كنيد

با وجود تمام اين حرف‌ها، بررسي و مقايسه‌ي مشخصه‌هاي گوشي‌ها هنگام خريد گوشي‌ چندان هم بي‌فايده نيست. فقط اين مشخصه‌ها را به‌عنوان معيارهاي نهايي كيفيت و عملكرد گوشي در نظر نگيريد و بيشتر به‌عنوان راهنما از آن‌ها بهره ببريد. گاهي اوقات سازندگان با استفاده از قطعات سخت‌افزاري معمولي، گجت‌هاي فوق‌العاده‌اي مي‌سازند و گاهي اوقات گجت‌هاي مجهز به قطعات بسيار عالي، چندان خوب از آب درنمي‌آيند. به همين خاطر، قبل از خريد گوشي‌ انواع و اقسام نقد و بررسي‌ها را مطالعه كنيد. بعد از خواندن اين نقد و بررسي‌ها براي محكم‌كاري مي‌توانيد از مقايسه‌ي مشخصه‌ها هم استفاده كنيد.

 

البته برخي از مشخصه‌ها هم اهميت بسيار زيادي دارند و به همين خاطر بهتر است كه به آن‌ها توجه كنيد. مشخصه‌هايي مانند زوم دو برابري دوربين دوگانه، پشتيباني از شارژ بي‌سيم، سازگاري با دستيار ديجيتالي موردعلاقه‌ي شما و درنهايت وزن گجت. توصيه‌ي نهايي ما اين است كه در هنگام خريد گوشي‌، چندان غرق در بررسي و مقايسه‌ي مشخصه‌هاي داخلي گجت نشويد، زيرا اين مشخصه‌ها اطلاعات چنداني در مورد عملكرد و كيفيت گوشي ارائه نمي‌دهند.

منبع: fieldguide.gizmodo

سنگريز------------> نيازمندي رايگان sangriz.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.